dinsdag 14 juli 2009

Snoep gezond, eet geen geraffineerde suiker!














Suiker, wie kent het niet?
We doen het in onze koffie, thee, cornflaks en eigenlijk in al onze voeding. Maar weet men eigenlijk wel welke suikers wel goed zijn en welke niet? Het blijkt al vanaf de eerste dag dat we geraffineerde suiker hadden bekend te zijn, maar er wordt niet over gepraat. Geraffineerde suiker is slecht voor je...

Nu is het niet zo dat je met 1 theelepel gelijk het leven laat, maar bij overmatig gebruik kunnen bepaalde stoffen die in de suiker zitten erg slecht voor de mens zijn. Aandoeningen als MS, hartkwalen, bloeddruk verhoging, lever en nier problemen en spierverzwakking zijn enkele van de vele mogelijke neveneffecten die iemand op kan lopen van geraffineerde suiker.

Nu denkt men misschien "Ach zoveel suiker gebruik ik niet." Maar denk eens goed na waar overal geraffineerde suiker in zit? Ja inderdaad ik scheet ook meteen 7 kleuren toen ik me het realisseerde.

Nog enkele schadelijke effecten van geraffineerde suiker:
  • De geraffineerde suiker komt na consumptie zeer snel (na enkele minuten) in de bloedbaan terecht;
    => de pancreas heeft onvoldoende tijd om te reageren met de gepaste hoeveelheid insuline
    => uitputting van de pancreas en insulineresistentie
  • Een overmatig gebruik van geraffineerde suiker remt de werking van het immuunsysteem;
    => een verhoogde kans op allerlei infecties (bijvoorbeeld
    gistinfectie in de darmen of een vaginale schimmelinfectie)
  • Een overmatig gebruik van geraffineerde suiker zorgt voor een tekort aan bepaalde vitamines. Geraffineerde suiker is namelijk ontdaan van alle natuurlijke hulpstoffen (vitamines, calcium, zink, chroom) die het lichaam helpen met de vertering van suiker. Daarom worden deze vitamines, mineralen en sporenelementen aan het lichaam onttrokken;
  • Een overmatig gebruik van geraffineerde suiker zorgt voor een hoog glucosegehalte in het bloed;
    =>
    "crosslinking" tussen proteïnestructuren als collageen
    => vernietiging van de structuur van collageen met als eindproduct het toxische
    AGES (Advanced Glycation End Product)
    => versnelling van het verouderingsproces

Hier zijn enkele teksten die dit onderwerp aankaarten.


Nu heb ik voor mezelf besloten om geen "witte suiker" meer in huis te nemen. Ook ben ik niet van plan om zoetmakers aan te gaan schaffen, die dingen zijn al helemaal niet goed voor je. Nee ik ga op de oude school manier...Vanaf nu alleen rietsuiker en biologische honing en stroop bij mij in de thee.


0 reacties:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Zoeken naar nieuws

De Subjectieve Tweet!

De Subjectieve Hyves

De Subjectieve Hyves
Voeg ons toe op Hyves!

Theo Hooyer Woonbiologie

Argusoogradio.org

American Freedom Radio

Vrije omroep

www.vrijheidsparade.nl

De Subjectieve Waarheid

Mijn foto
Krediet crisis? Klimaat verandering? Oorlog? Revolutie? Is er niets anders tegenwoordig? Ooit zei Plato "Alle waarheid is subjectief". Dit is helemaal waar, vooral als het aankomt op het nieuws. Wat eigenlijk objectief en onpartijdig behoort te zijn, heeft tegenwoordig meer weg van een heksenjacht, dan werkelijk nieuws. Op mijn blog zal ik jullie op de hoogte houden van het echte nieuws. Het nieuws wat er in mijn ogen toe doet...

Oude berichten: