maandag 27 juli 2009

Mediteren doe je zo...

De laatste maanden heb ik veel nagedacht over alternatieve manieren van genezing en rust. Eén van die manieren is mediteren. Maar hoe doe je dit nou precies? Van de ene bron hoor ik dat men zich moet focussen op een bepaalde gedachte, of dat men op zijn of haar ademhaling moet gaan letten. Van weer andere woorden hoor ik juist het tegenovergestelde, dus NIETS doen. Met NIETS doen wordt bedoeld, gewoon zitten ogen dicht en het allemaal maar over je heen laten komen. Nu ben ik van plan om de komende weken/maanden bezig te gaan met meditatie. Nu alleen uitvinden welke manier nou de juiste is. Of is er juist niet een juiste manier? Eerst ga ik een paar weken de NIETS manier uitproberen, als dat niet werkt probeer ik het focussen op... manier.

Hieronder vindt men enkele van deze manieren uitgelegd, ook vindt men enkele tips. Mocht je dus interesse hebben hier mee te beginnen, lees het onderstaande dan door.


De kunst van het niet doen.

"Wanneer ik ga mediteren laat mijn innerlijke ervaring zich het beste beschrijven door wat ik niet doe: ik richt mijn geest niet en ik beschouw niet een of andere gedachte. Ik ben niet in een spirituele of ingekeerde stemming. Ik ben niet bezig mijn in- en uitademingen te tellen, te regelen of onder controle te houden. Ik span mij niet in om bepaalde gedachten te laten komen of gaan. Er is niet een gevoel dat ik probeer op te roepen of juist te vermijden. Ik besteed geen bijzondere aandacht aan mijn lichaam en probeer niet enig deel ervan te ontspannen. Wanneer ik merk dat ik in slaap val verzet ik mij daar niet tegen.

Maar wat doe ik dan wel? Het beste antwoord op die vraag is dat ik alleen maar bezig ben met niet doen. Ik ben bezig om de normale activiteit van mijn geest tot zwijgen te brengen, maar dan zonder dwang. "Niet doen" zou de indruk kunnen wekken van "niets doen". Maar er is een subtiel verschil. De denkende, voelende geest is voortdurend in beweging. Als hij de gedachte heeft: "rem af, wees stil", is ook dat beweging en zal de geest niet tot stilstand komen. Geen enkele gedachte kan de geest tot stilstand brengen. "
Uit: "Leven zonder grenzen" van Deepak Chopra.

Wat mediteren en meditatie is valt eigenlijk niet te omschrijven, omdat de ervaringen met mediteren voor iedereen anders is. Mediteren en de dingen die gebeuren tijdens de meditatie zijn persoonlijke ervaringen en je kunt het mediteren dan ook het beste vergelijken met het kopen van iets voor je huis of van kleding; ook dat is, net als de ervaring met mediteren, puur persoonlijk. Een kwestie van wat er het beste bij jou past, wat je zelf het prettigst vindt. Voor sommige mensen is mediteren het uitschakelen van bewuste gedachten en het ervaren van wat zich tijdens de meditatie dan voor het geestesoog aandient. Anderen vinden mediteren op muziek mooi. Of tijdens het mediteren je een schitterend landschap voorstellen of een mooi schilderij of de sterrenhemel. Of je tijdens het mediteren concentreren op een bepaald onderwerp of op juist helemaal niets. Mediteren kan ook verband houden met het ontdekken van jezelf of met het zoeken naar de zin van het leven. Net zoals bijvoorbeeld Mindfulness is mediteren een techniek die je leert bewuster in het leven te staan en wel vandaag te leven. Hierdoor verlaagt het stressniveau en leef je meer ontspannen.

Veel artsen wijzen stress en spanning aan als een van de hoofdoorzaken van depressie, angsten, hoge bloeddruk, overgewicht, hartklachten, slapeloosheid, diabetes, maagzweren, etc..
Regelmatige perioden van diepe ontspanning door het toepassen van meditatietechnieken zullen stress verminderen en ons zo minder vatbaar maken voor aan stress gerelateerde ziekten. We zullen ons door het mediteren beter voelen en ons makkelijker kunnen ontspannen. We kunnen makkelijker in slaap komen en kunnen ons beter concentreren door het mediteren. Sommige mensen zeggen dat ze eindelijk "rust in hun hoofd" hebben gekregen door het mediteren en de ontspanning die daarvan het gevolg is.

Voor vele mensen is het niet eenvoudig te ontspannen. Wij zijn gewend geraakt aan stress, pijn en ongemak. Tijdens het mediteren kan men gemakkelijk diep ontspannen, zonder dat men een inspanning hoeft te leveren. Het reduceren van stress als gevolg van mediteren wordt in toenemende matewetenschappelijk onderbouwd. De bloeddruk daalt, evenals het niveau van stress afhankelijke biochemische stoffen, zoals cortisol, adrenaline etc.
Een effect van volledige ontspanning door meditatie is, dat de activiteit van de rechterhersenhelft gestimuleerd wordt, zodat het denken meer intuïtief en creatief wordt. Er ontstaat een evenwicht tussen de linker- en de rechterhelft, waardoor er ruimte ontstaat voor nieuwe impulsen.

De techniek van mediteren is eenvoudig en door iedereen te leren en kan het beste aangeleerd worden door persoonlijke instructie. Alleen maar lezen over mediteren helpt je niet.
Vergelijk het maar met fietsen en autorijden: dat leer je door het te doen en niet door er over te lezen. Alhoewel er geen negatieve effecten bekend zijn als gevolg van het gebruik van meditatie technieken adviseren we je om bij twijfel een arts te raadplegen alvorens de meditatie oefeningen te gaan doen.

De bovenstaande tekst gaat uitsluitend over de NIETS doen manier.
Meer informatie over het focussen manier vind je hier.

0 reacties:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Zoeken naar nieuws

De Subjectieve Tweet!

De Subjectieve Hyves

De Subjectieve Hyves
Voeg ons toe op Hyves!

Theo Hooyer Woonbiologie

Argusoogradio.org

American Freedom Radio

Vrije omroep

www.vrijheidsparade.nl

De Subjectieve Waarheid

Mijn foto
Krediet crisis? Klimaat verandering? Oorlog? Revolutie? Is er niets anders tegenwoordig? Ooit zei Plato "Alle waarheid is subjectief". Dit is helemaal waar, vooral als het aankomt op het nieuws. Wat eigenlijk objectief en onpartijdig behoort te zijn, heeft tegenwoordig meer weg van een heksenjacht, dan werkelijk nieuws. Op mijn blog zal ik jullie op de hoogte houden van het echte nieuws. Het nieuws wat er in mijn ogen toe doet...

Oude berichten: