dinsdag 14 juli 2009

Geloven is niet direct gelovig zijn...

Onder religie (van het Latijn religio, zie verder Etymologie) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht of opperwezen centraal staat. In bredere zin duidt het woord 'religie' op een algemenere vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven. Deze religiositeit kan al dan niet beschouwd worden in relatie tot een macht, of manifestaties van een macht, of een (bewust) niet nader gedefinieerd beginsel, essentie of entiteit. Het gaat daarom dus niet per se om een identiteit, een persoon. Vaak ook wordt de term geloof gebruikt. In monotheïstische religies wordt ook het specifiekere begrip godsdienst gebruikt.
Zo omschrijft Wikipedia religie.. Ook in deze omschrijving van het woord kan ik me niet vinden. Volgens deze en de meeste andere definities van religie, zijn religie en geloof gelijk aan elkaar. Ik zie dit toch heel anders.

Religie is niet hetzelfde als geloof, religie zie ik als een middel om geloof te sturen, te manipuleren en/of te begeleiden. Geloof dat heb je, of je hebt het niet. Je hebt er geen ander persoon voor nodig om je dat te vertellen. Religie wordt gebruikt om dat geloof die je hebt te vormen volgens de ideologie van de desbetreffende godsdienst.

Ik geloof...
Ik geloof in een hogere macht die invloed uitoefent op ons bestaan. Het stuurt niet, het beïnvloedt. De beste beschrijving die ik er aan kan geven is iets vergelijkbaars met
The Force uit Star Wars. Maar dan zonder de Lightsabers en Deathstars. Een alles omvattende kracht die invloed uitoefent op ons en alles om ons heen. Maar wij zijn altijd zelf verantwoordelijk voor de gevolgen van onze daden. Ons wordt een situatie of keus voorgelegd en wij moeten dan een keuze maken. Gaan we links, gaan we rechts, gaan we weer terug? Allemaal onze eigen keuze en de gevolgen ervan onze eigen verantwoordelijkheid. We zijn dus verantwoordelijk voor alle positieve en negatieve gevolgen van al onze collectieve en individuele daden. Zo zie ik het tenminste...

Religie ontneemt de mens van één van zijn meest kostbare bezittingen, vrije wil. Als iemand zich aansluit bij één van de godsdiensten, dan is zijn vrijheid in geloof over het algemeen direct afgenomen. Je behoort een bepaalde dogma of ideologie te volgen en te geloven en daar blijft het wel bij. Je dient je te houden aan bepaalde teksten en geschriften waar jij je eigenlijk niet echt wat aan hebt voor jezelf.

Ik zeg niet dat ik tegen religie ben, als men er gelukkig van wordt en ANDEREN ER NIET MEE TOT LAST BENT, moet men het vooral doen. Jammer genoeg is dit vaak niet het geval. Ik zeg alleen dat religie en geloof niet elkaars gelijken zijn, maar dat religie een middel/systeem is om het geloof te sturen en manipuleren. Dus als iemand de volgende keer zeg "ik geloof in een hogere macht", betekent dat niet meteen dat die persoon gelovig is...

0 reacties:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Zoeken naar nieuws

De Subjectieve Tweet!

De Subjectieve Hyves

De Subjectieve Hyves
Voeg ons toe op Hyves!

Theo Hooyer Woonbiologie

Argusoogradio.org

American Freedom Radio

Vrije omroep

www.vrijheidsparade.nl

De Subjectieve Waarheid

Mijn foto
Krediet crisis? Klimaat verandering? Oorlog? Revolutie? Is er niets anders tegenwoordig? Ooit zei Plato "Alle waarheid is subjectief". Dit is helemaal waar, vooral als het aankomt op het nieuws. Wat eigenlijk objectief en onpartijdig behoort te zijn, heeft tegenwoordig meer weg van een heksenjacht, dan werkelijk nieuws. Op mijn blog zal ik jullie op de hoogte houden van het echte nieuws. Het nieuws wat er in mijn ogen toe doet...

Oude berichten: