maandag 24 augustus 2009

Ontwaken, leuk... Maar vergeet niet te ontladen!

Na een weekendje afzondering van de gehele wereld, voel ik mij weer helemaal lente fris! Afgelopen vrijdag besloot ik om een paar dagen in kluizenaars mode te gaan. Ik had namelijk even genoeg van de wereld en al die ellende en hectiek...

Om de zoveel tijd, als het me allemaal even te veel wordt, zonder ik me helemaal af van de wereld. Ik kijk dan geen nieuws of TV, surf niet op internet en kom de deur nauwelijks uit. Even geen doden, complotten of wat voor informatie dan ook. Het geeft mij altijd een gevoel van ontlading als ik een paar dagen me even afsluit van de hectiek in de wereld. Sinds mijn "ontwaking" kan ik heel erg slecht tegen spanning, stress en drukte op de lange termijn. Tenminste als ik er niet iets aan doe.

Ik noem wat mij is overkomen een "ontwaking", niet omdat ik hip wil doen en met de New Age hype mee wil doen. Niet omdat ik straks in een Druïde gewaad door de Veluwe wil gaan dartelen en mezelf Oberon wil noemen. Ik noem het zo omdat het ook een ontwaking was voor mij. Ik zou het een burnout overspannen of een psychose kunnen noemen, maar ik wil me niet alleen op het negatieve ervan richten. Wat mij overkomen is, heeft in mijn ogen, namelijk meer goed gedaan dan slecht.

Ja ik ben mijn baan kwijt, ja ik ben veel mensen om me heen kwijt geraakt, ja ik ben veel van mijn verleden verloren. Maar ik heb er zoveel door teruggekregen, ik ben nu sterker, zelfstandiger en gelukkiger dan dat ik ooit in mijn leven was. Ik accepteer dingen van mezelf nu veel makkelijker. Wat mensen van me denken interesseert me eigenlijk helemaal niet meer. Ik probeer me niet aan hun aan te passen zodat ze me gaan mogen. Ik ben wie ik nu ben, take it or leave it.

Vroeger was ik een kameleon en liet anderen vaak gebruik van mij maken en andersom. Ik wilde dat iedereen mij leuk vond, of interessant. Dus liet ik mensen vaak over mee heen lopen en liep over anderen heen, ik was meer een gebruiksvoorwerp dan een mens. Maar ik neem het hun niet kwalijk, dat is wat ik altijd wel deed. Het was altijd iemand anders z'n schuld, nooit de mijne. Maar daar ben ik nu wel van af, het is namelijk mijn eigen schuld geweest. IK liet het ze doen, niemand anders. Door dit groeide de stress en spanning in mij tot mijn lichaam en geest er niet meer tegen konden, gooi daar nog eens de stress die ik van anderen om mij heen "absorbeerde" en je hebt een geestelijke tijdbom. Als ik toen niet "ontwaakt" was, dan was ik er denk ik nu niet meer. Op de ene of andere manier, had ik er voor gezorgd dat het allemaal ophield.

Zie mij als een spons van energie en emoties. Op een bepaald moment is de spons vol en moet die uitgewrongen worden. Gebeurt dit niet, dan gaat het helemaal mis. Dat doe ik nu dus in die paar dagen. Ik sluit mezelf op en ga alleen leuke dingen doen en bekijken. Als dit process afgelopen is, voel ik me ALTIJD stukken beter. Daarnaast kost het je geen cent, dus hoeft men zich daar ook niet druk over te maken.

Er zit niet echt een vaste routine of tijdschema aan dit process, soms duurt het een dag, soms een week. Het is afhankelijk van hoe veel negativiteit ik in me heb en hoe ik me verder voel. Momenteel heb ik alle tijd van de wereld, dus ik hoef me niet druk te maken over werk of wat dan ook. Ik kan mijn ritueel uitvoeren hoe en wanneer ik wil.

Momenteel ben ik bezig met mijn eigen werk identiteit te ontwikkelen, ik wil niet meer werknemer zoveel zijn. Ik zoek nu eindelijk mijn ding om te doen, mijn doel in het leven. In de tussentijd neem ik het er van en geniet zoveel mogelijk van het leven en wat het met zich meebrengt.

Het ontladingsritueel is eigenlijk in januari 2009 begonnen op aanraden van een psycholoog die ik na mijn "ontwakeing" heb ontmoet. Zij vertelde mij dat ik mij, als het me teveel werd, af moest sluiten van de buitenwereld voor een paar dagen. Even geen nieuws, geen drama, geen gsm, even helemaal niks. Zij, in tegenstelling tot de andere psychologen die ik sprak, keek verder dan de medicijn of de onderzoeksresultaten. Zij begreep beter waar ik doorheen ging dan de rest. De anderen hadden, vond ik, af en toe een onverschillige houding jegens mij en mijn situatie. Ik neem het ze niet kwalijk, destijds wel, maar vind dat om eerlijk te zijn niet echt kunnen als psycholoog.
Maar goed ik dwaal af...

Zoals ik zei absorbeer ik de emoties van mijn omgeving heel makkelijk tegenwoordig. Voor mijn ontwaking had ik dit ook al, maar lette er eigenlijk nooit op. Sinds het laatste jaar ben ik mij er veel bewuster van geworden en probeer mij nu ook geregeld te ontladen wanneer ik de spanning te groot voel worden. Het is erg vreemd, maar het voelt ook aan als of ik statisch geladen ben van binnen. Alles tintelt en trilt haast.

Wat ik doe om te ontladen is eigenlijk heel simpel, ik doe niets.
Het enige wat ik doe is veel vocht drinken en wat eten, verder lig of zit ik wat en kijk wat films, lees een leuk boek of luister wat muziek. Geen nieuws, geen kranten, minimaal internet en licht eten en drinken. Om het allemaal nog meer op een ritueel te doen lijken douche ik me ook alleen aan het begin van mijn ontlading en aan het einde ervan. Misschien niet erg hygiënisch, maar mij helpt het om één of andere reden. Het afsluiten van mezelf is dus niet alleen voor mij goed, zie het ook als bescherming van de buitenwereld tegen mijn mannelijke geuren.

Waarom dit helpt, weet ik niet, maar het helpt. Ik raad iedereen aan om dit af en toe te doen, even ontladen, je even afsluiten van de wereld. Men hoeft niet precies hetzelfde te doen als wat ik doen, ieder heeft zijn eigen manier om te ontladen. Misschien dat je liever een weekendje gaat sporten, helemaal los of ga je liever kamperen. Het maakt niet uit wat je doet, zolang je maar ontlaadt en anderen er niet mee lastigvalt of kwetst.

Als je niet de tijd neemt om even af en toe te ontladen, dan krijg je op een dag de rekening vanzelf gepresenteert. net als ik dit op 5 mei 2008 kreeg. Het zijn namelijk vooral mensen als ik, die hoog gevoelig zijn voor hun omgeving en de energiën die het met zich meebrengt, hebben hier erg veel baad bij. Nu klinkt dat laatste misschien wat zweverig voor sommigen, maar het is gewoon de waarheid. Wij worden beïnvloed en aangetast door de energie om ons heen, niks zweverigs aan het is gewoon een feit. Dus logisch gezien zal iemand die alleen maar negatieve energie om zich heen heeft, negatieve gevolgen ervaren.

Als men zich niet om de zoveel tijd ontlaad, dan blijf je die energie ook in zich houden. Dus ontladen is eigenlijk een must. Zie het als een vakantie, in de puurtse vorm, van alles. Niet met de kids twee weken naar Frankrijk om vervolgens twee keer zo moe en gestressd terug te komen. Om het vervolgens op alles en iedereen om je heen af te reageren. Nee een echte vakantie, zoals vakantie eigenlijk hoort te zijn. Je even afzonderen van de wereld, even tot jezelf komen en je te ontdoen van het negatieve in je en om je heen. Zodat je daarna de wereld weer volledig aankunt.

Pak dus één of twee keer per jaar (Of zo vaak jij het nodig vindt) even een paar dagen puur voor jezelf, en je naasten als jou dat helpt, en ontlaad. Je helpt er niet alleen jezelf mee, maar ook je omgeving. Een ontladen persoon is een gelukkig persoon en een gelukkig persoon zendt positieve energiën uit. Waardoor er minder negatieve energie in de omgeving en de wereld zal zijn. Doe het dus niet puur voor je zelf, maar voor ons allen. Een betere wereld begint letterlijk bij jezelf.

0 reacties:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Zoeken naar nieuws

De Subjectieve Tweet!

De Subjectieve Hyves

De Subjectieve Hyves
Voeg ons toe op Hyves!

Theo Hooyer Woonbiologie

Argusoogradio.org

American Freedom Radio

Vrije omroep

www.vrijheidsparade.nl

De Subjectieve Waarheid

Mijn foto
Krediet crisis? Klimaat verandering? Oorlog? Revolutie? Is er niets anders tegenwoordig? Ooit zei Plato "Alle waarheid is subjectief". Dit is helemaal waar, vooral als het aankomt op het nieuws. Wat eigenlijk objectief en onpartijdig behoort te zijn, heeft tegenwoordig meer weg van een heksenjacht, dan werkelijk nieuws. Op mijn blog zal ik jullie op de hoogte houden van het echte nieuws. Het nieuws wat er in mijn ogen toe doet...

Oude berichten: