woensdag 5 augustus 2009

Kruiden, goedkoop medisch alternatief...

Ik kom uit een familie die zweert bij kruiden en andere natuurlijke medicijnen. Mijn oma was echt een ouderwetse kruidenvrouwtje. Ze had een stukje grond waar ze verschillende kruiden hield. Iedere kruid had een bepaalde werking tegen bepaalde kwalen. Tegen verkoudheid en koorts had ze o.a. gember. Gember bevordert zweten en een aftreksel van gember voorkomt en geneest verkoudheid. Ook had ze kruiden, zoals citroengras, die bijvoorbeeld hielpen tegen reumatische klachten en spierkwalen.

Nu heb ik sinds een jaar de beschikking over een tuin. Na maanden zwoegen om de tuin in orde te krijgen verbouw ik nu mijn eigen kruiden. Momenteel zijn het er nog niet veel, maar daar zal spoedig veranderen. Hier is een lijstje van de kruiden die ik nu al wel heb en wat hun helende werking is.

Basilicum:

Je gebruikt hier de bladeren van en/of maakt er een olie van.
Het is Ontsmettend en kalmerend. Als theehelpt het tegen maag- en darmkrampen of migraine. Als olie helpt het tegen insectenbeten en je kan het als stoombehandeling gebruiken tegen verkoudheid.

Citroengras:

Je gebruikt hier zo'n beetje de hele plant, behalve de wortels.
Het is goed als ontsmettings middel en helpt erg goed tegen schurft en reuma.

Dille:

Bij dille gebruik je de bladeren en het helpt goed tegen maagkrampen, opgeblazen gevoelens, zuur aanvallen en slechte spijsvertering.

Naast deze heb ik nog een stuk of 7 a 8 kruiden in de tuin die allemaal hun eigen genezende werking hebben. Het is werkelijk ongelovelijk wat je kan doen met een eigen stukje grond! Volgend seizoen een groter stukje grond gebruiken puur voor kruiden. Scheelt een hoop aan huis en tuin medicatie. Het is alleen maar een kwestie van het verzorgen en weten hoe je het kunt en moet gebruiken.



0 reacties:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Zoeken naar nieuws

De Subjectieve Tweet!

De Subjectieve Hyves

De Subjectieve Hyves
Voeg ons toe op Hyves!

Theo Hooyer Woonbiologie

Argusoogradio.org

American Freedom Radio

Vrije omroep

www.vrijheidsparade.nl

De Subjectieve Waarheid

Mijn foto
Krediet crisis? Klimaat verandering? Oorlog? Revolutie? Is er niets anders tegenwoordig? Ooit zei Plato "Alle waarheid is subjectief". Dit is helemaal waar, vooral als het aankomt op het nieuws. Wat eigenlijk objectief en onpartijdig behoort te zijn, heeft tegenwoordig meer weg van een heksenjacht, dan werkelijk nieuws. Op mijn blog zal ik jullie op de hoogte houden van het echte nieuws. Het nieuws wat er in mijn ogen toe doet...

Oude berichten: