donderdag 7 januari 2010

Snappen we het dan nog niet?

We hebben afgelopen jaar, op voornamelijk financieel gebied, een "dramatisch" jaar achter de rug. Miljoenen mensen, wereldwijd, zijn hun banen of spaarcenten kwijt geraakt. Omdat bepaalde financiële toppers jaren lang met onze centen hebben lopen spelen als of het water was. Nu ben ik ik er van overtuigd dat het voornamelijk onze eigen schuld is geweest. Wij hebben hun ons geld gegeven in de hoop dat zij van ons geld meer geld konden maken en wij dus rijker werden. Maar het is makkelijker om anderen de schuld te geven dan zelf verantwoording te nemen voor de gevolgen van je keuzes.

In plaats van dat we meer en meer geld kregen, want daar draait het om, raakten de meesten van ons alles kwijt. Vervolgens, omdat onze economie in de plee zat hebben onze regeringen de banken en beleggers uit de brand geholpen door ze geld uit te lenen. Wij als burgers draaiden dus op voor de fouten van de banken en beleggers. Blijkbaar had niemand daar een probleem mee, want dat is wat er is gebeurd en nog steeds gebeurt. Nu blijkt echter dat de bankiers en beleggers, ondanks wat er gebeurd is, gewoon weer vrolijk verder gaan met hun manier van werken en leven. Gigantische bonussen worden uitgedeeld, risicovolle beleggingen worden gedaan en meer mensen raken onder de armoede grens. Hebben we dan echt helemaal niks geleerd van wat ons overkomen is? Of interesseert het ons gewoon niks meer?  

Kijk daarom weet ik gewoon dat heel binnenkort onze hele wereldwijde economie in zal storten, zo iets verrotst en corrupt kan gewoon niet lang in leven blijven. Daarom zal over niet al te lang duidelijk worden dat het helemaal niet weer de goede kant op gaat met de economie, dat we helemaal niet uit de problemen zijn, dat het juist alleen maar erger is geworden en dat het eigenlijk op instorten staat. Wanneer dit éénmaal duidelijk is, zal men proberen om anderen de schuld te geven en misschien hier en daar wat oorlogen uit te lokken om weer geld te genereren. Want daar zijn oorlogen toch voor, geld, macht en land verkrijgen? Maar ik hoop dat we nu na al die duizenden jaren eindelijk de punchline van de hele grap begrijpen en deze keer nee zeggen tegen de machten die machten die dit systeem in stand willen houden.  

Om heel eerlijk te zijn, kan ik daar echt niet meer zo mee zitten. Stiekem hoop ik ook dat het hele systeem eens goed op zijn donder krijgt en we eindelijk inzien dat het anders moet en kan. Ik snap geld en snap dat we het in onze huidige maatschappij nodig hebben om te kunnen overleven, tenminste dat is wat men ons aan praat. maar ik weet dat wij heel goed zonder geld kunnen, het is gewoon een kwestie van realiseren wat geld is. Geld is geen machtig iets die werelden maakt en breekt, geld is een fictief ruilmiddel. Die alleen waarde en macht heeft omdat wij die aan geld geven. Geld bestaat niet, het zijn getallen een waarden die door ons zelf in leven worden geroepen. Wij geven geld de macht en wij geven het waarde, of beter gezegd ons wordt verteld wat het waard is door anderen.   

Als iedereen morgen wereldwijd en collectief zou zeggen "Stop dat geld maar in je achterwerk, we zijn er klaar mee! Wij redden ons wel zonder geld en jullie" Dan is het gedaan met geld, dan heeft het geen waarde of macht meer. Natuurlijk gebeurt dit niet, omdat we te lang onder de juk van geld hebben geleefd. Mensen denken nu dat geld een echt op zich zelf staand iets is en hebben moeite met wat ik hier zeg. Ze kunnen of willen het niet inzien. Eigenlijk is net zoiets als religie en op een religieuze manier geloven in God. Ze GELOVEN in geld, dat is het hele probleem. Wat men dus ook zegt, jou geloof en vertrouwen in geld is nu zo groot, dat alleen een gigantische wereldwijde verandering of traumatische ervaring hier een eind aan kan maken. Ja zo ver hebben we het laten komen, zoiets immens moet er gebeuren willen we van geld afkicken.  

Als ik dit met vrienden en kennissen bespreek, dan kijken ze me meestal aan als of ik één of andere labiele mafkees ben die het liefst naakt om de Mei-paal zou dansen. Zij denken dat ik de waarde en het belang van geld en de economie niet snap of iets dergelijks, dat ik gewoon een naïef kind ben op dat gebied. Het komische is dat, hoe erg dit ook klinkt, ik het idee heb dat ik geld en economie beter snap dan zij allemaal bij elkaar. Ik zie de illusie, ik zie het ware gezicht ervan, een gezicht die zij blijkbaar niet kunnen of willen zien. Of misschien hebben zij wel gelijk en ben ik inderdaad gestoord, wie weet. Maar geld is in mijn ogen een onnatuurlijk, niet bestaand en waardeloos middel. Die alleen waarde heeft omdat wij die het aan geld geven. Het ironische is dat je dit ook gewoon ziet in het dagelijkse leven. Maar niemand ziet het of wil het zien.  

Momenteel rust de waarde van geld in vertrouwen, zie de aandelenkoers en beleggingen. Als er geen vertrouwen is in de valuta of het bedrijf of het product, dan daalt het in waarde. Heeft men er wel vertrouwen in, dan stijgt het in waarde. Wat voor werkelijke waarde heeft het dan eigenlijk nog als het zo instabiel en wisselvallig is? De waarde van geld en de waarde en functie van economie is net als religie en politiek gebaseerd op geloof en vertrouwen. Gelooft men er niet meer in, of is het vertrouwen weg, dan houdt stort het in. Het zijn fictieve middelen die specifiek bedoeld zijn om ons te sturen en om ons manier van leven en bestaan te manipuleren.  

Kijk ik snap heel goed dat we op dit moment geld nodig hebben om in onze maatschappijen te kunnen leven. Er moet eten op tafel komen, de huur of hypotheek moet worden betaald, we hebben kleren nodig, etc, etc. Ik snap dat en ik snap dat daar op dit moment in tijd geld voor nodig is. Dus moet men iets doen om aan geld te komen. Ik ben niet één of andere zweverige hippie die alles door een roze bril ziet. Ik weet hoe de wereld werkt, dat hoeft men mij niet uit te leggen.  

Ik heb zelf een hoge functie gehad en veel geld verdiend en al die andere onzinnige dingen. Ik leefde de maatschappelijk vastgestelde norm van gelukkig en welvarend zijn. Tot ik dus weer tot mezelf kwam zullen we maar zeggen en door al die flauwekul heen zag. Geld en economie zijn, zoals ik eerder zei, middelen die in leven zijn geroepen en worden gehouden om onze manier van leven te kunnen beïnvloeden en sturen. We hebben als soort geen geld nodig om te overleven, ook al zijn we er nu heilig van overtuigd dat dit wel zo is.  
 
Heb je ooit een aap of wolf bij de pinautomaat zien staan, of moeite hebben met het betalen van zijn rekeningen? Denk je dat het ze daar boven of om ons heen ook maar één reet interesseert hoeveel geld jij je hele leven bij elkaar hebt gespaard? Denk je soms dat je met meer geld op je rekening in de VIP-room in de hemel komt? Ik denk dat zij zich deels kapot lachen over hoe wij aapjes ons zo laten leiden door niet reële dingen als geld en economie en deels in tranen uitbarsten wanneer ze zien wat we elkaar aan doen voor wat velletjes papier en wat getallen op onze internetbankoverzicht. Het is zo walgelijk en onmenselijk wat wij doen met onszelf en met elkaar voor wat centen, zo walgelijk dat het op een hele morbiede manier haast komisch is.

Mensen snappen misschien niet waarom ik zo naar geld en economie kijk en ze denken vast dat ik inderdaad labiel ben, of iets dergelijks, na het lezen van deze blog. Maar wat ik niet snap is HOE in de naam van alles wat heilig is, wij onszelf en anderen zo kunnen behandelen voor een paar extra centen. Ik ben dan maar liever labiel en naïef, liever dat dan nog langer mij zo te gedragen en te laten gebruiken puur om en door geld. Het is gewoon belachelijk om nog langer hier aan mee te doen en op deze manier te leven.  
 
Tenminste dat is wat ik denk en voel. Maar iedere keer wordt ik er aan herinnerd dat ik voorlopig toch deels vast zit aan deze manier van leven. Zoals ik zei, rekeningen moet worden betaald, eten moet op tafel komen en de huur moet worden betaald. Ik hoop alleen maar dat we snel inzien waar we mee bezig zijn, hoe sneller we dit door hebben, hoe minder hard de klap zal zijn wanneer het allemaal eindelijk instort.



0 reacties:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Zoeken naar nieuws

De Subjectieve Tweet!

De Subjectieve Hyves

De Subjectieve Hyves
Voeg ons toe op Hyves!

Theo Hooyer Woonbiologie

Argusoogradio.org

American Freedom Radio

Vrije omroep

www.vrijheidsparade.nl

De Subjectieve Waarheid

Mijn foto
Krediet crisis? Klimaat verandering? Oorlog? Revolutie? Is er niets anders tegenwoordig? Ooit zei Plato "Alle waarheid is subjectief". Dit is helemaal waar, vooral als het aankomt op het nieuws. Wat eigenlijk objectief en onpartijdig behoort te zijn, heeft tegenwoordig meer weg van een heksenjacht, dan werkelijk nieuws. Op mijn blog zal ik jullie op de hoogte houden van het echte nieuws. Het nieuws wat er in mijn ogen toe doet...